vineri, 11 februarie 2011

CREATORI DE PARFUMURI


Parfumeria a devenit o industrie doar în momentul descoperirii şi obţinerii unor substanţe aromatizante pe calesintetică. În anul 1874 s-a început producţia industrială a componentelor sintetice utilizate în parfumerie, printre care putem aminti moscul, terpineolul, vanilina şi heliotropina. Astfel, în secolul XX se instaurează la cârma industriei parfumurile de sinteză, din care se nasc produsele ce deschid calea pentru “la belle epoque”. În 1889 apare celebrul parfum “Jicky” a Casei Guerlain. Erneste Beaux a folosit pentru prima oară aldehidele alifatice la fabricarea parfumului Chanel No.5, ceea ce a deschis o nuoă eră în parfumerie. Aceste parfumuri aveau caracteristica de a se afla într-o relaţie specială cu personalitatea şi temperamentul celui sau celei care le utiliza. Parfumurile de damă scoteau la iveală mai multe tendinţe, dintre care dominante sunt cele florale, verzi, citrate sau, dimpotrivă, cu proprietăţi balsamice, grele. Femeile puteau fi energice, active, sportive, avangardiste, sau elegante, romantice şi provocatoare. Multitudinea de caractere feminine a avut ca efect crearea unei panoplii de parfumuri create şi tot atâtea senzaţii olfactive deosebite.

Au apărut în această perioadă din ce în ce mai multe parfumuri, multe dintre ele fiind de fapt redescoperiri ale unor modele mai vechi. Combinarea diferitelor note florale a ajuns la apogeu odată cu crearea de către Nina Ricci a parfumului L’Air du Temps.
Şi în parfumeria masculină au apărut creaţii remarcabile. Mult timp clasic, discret cu notă de lavandă sau ierboasă, parfumul masculin a început din ce în ce mai mult să îşi afirme personalitatea. Noile apariţii, au avut o notă condimentat lemnoasă, de ferigă, sau tabac.
Parfumul pe care-l aleem spune despre noi la fel de multe lucruri ca şi hainele pe care le purtăm, pot să ne descrie starea de spirit, stilul, statutul social şi imaginea pe care o avem despre noi înşine, şi cea pe care urmărim s-o creăm despre noi în ochii celorlalţi.
Parfumul ne defineşte ca o identitate subtilă. Într-o lume complexă în care permanentul contact cu ceilalţi exclude posibilitatea anonimatului şi impune noi şi noi reguli de prezentare şi comportament, mirosul propriei persoane are o importanţă ce nu poate fi negată.
Mirosul este cel mai sensibil dintre simţuri şi, din acest motiv simţul olfactiv are un rol oarte important în cadrul relaţiilor interumane. O incursiune în lunmea miraculoasă a creatorilor de parfumuri este un oportunitate de a culege informaţii istorice şi imagini actuale despre marii creatori de parfumuri şi despre creaţiile lor.

Pierre François Pascal Guerlain

De meserie chimist, şi-a început cariera de parfumier în 1828, dată la care a deschis primul său magazin de parfumuri la Paris. Înzestrat cu o fire creatoare, avea să facă în scurt timp din această afacere o întreagă industrie. În micul magazin de pe strada Rivoli a creat primele parfumuri “Senteurs des Champs”. Creând produse pline de personalitate, adecvate diferitelor caractere, devine în 1842 furnizorul a multor case nobile, precum cea a ducesei de Bade sau a celei de Wurtenberg, şi îşi consolidează faima. În scurt timp devine cel mai renumit dar şi cel mai scump producător de parfumuri din Paris.
La începutul secolului XX, afacerea este preluată de fiul său, Jaques Guerlain. Acesta a moştenit creativitatea tatălui său dezvoltând afacerea şi creând noi miresme precum “Fleurs dItalie” şi “Jicky”.
În decursul timpului, realizând un colos industrial care a dăruit lumii peste 300 de miresme, numele de Guerlain a devenit sinonim cu cel de parfum.
Dintre pafumurile create de Guerlain exemplificăm următoarele:
-      Samsara. Conţine printre altele extracte de iasomie, santal, extracte de trandafiri, de ambră şi vanilie. Are un caracter echilibrat, elegant şi rafinat;

-      Shalimar. Numele provine de la grădinile Shalimar din nordul indiei. Aceste grădini au fost create de şahul Jehan în acelaşi timp cu înălţarea mausoleului Taj Mahal,  pentru a păstra amintirea soţiei sale. Parfumul este oriental prin definiţie şi caracterizează tributul adus iubirii şi frumuseţii eterne a femeii. Este un parfum destul de intens, plin de voluptate şi cu o notă seducătoare.

-      Jardins de Bagatelle. Este o compoziţie florală din gardenie, magnolie, floare de portocal, trandafir şi iasomie. Are o notă proaspătă, veselă, seducătoare.

-      Jicky. Este un amestec de lavandă, uleiuri citrice, santal, busuioc, rozmarin şi esenţă de trandafir obţinută pe cale sintetică. Acest parfum a revoluţionat industria parfumurilor, dat fiind faptul că a fost primul parfum în care s-au folosit uleiuri aromate sintetice.

-      Nahema. Conţine arome de trandafir, zambilă, floarea pasiunii, arome balsamice şi lemn exotic. Este un parfum cu o notă orientală, foarte feminin şi seducător. Aroma de fruct şi de flori decorative exotice îi conferă nobleţe şi eleganţă.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu